eenglund

Alla inlägg den 25 mars 2012

Av Elin Englund - 25 mars 2012 19:40

Jag är inte den som äter nyttig frukost, därför har jag bestämt mig för att imorgon ska jag äta: havregrynsgröt, ägg, äpple och mörkt bröd + mjölk. (jag tror inte att jag kommer orka allt det där haha, jag får ta lite av allt) 


Här kommer lite saker man kan tänka på:


Utan frukost fungerar hjärnan och muskler dåligt. Du behöver hålla en balans mellan fett, protein, kolhydrater och allt det där. Därför passar havregrynsgröt bra till frukost, också mackor med grovt bröd eller basmüsli med bär och yoghurt. Ta gärna ett ägg till din vanliga frukost, det ger ett bra proteintillskott.


Risken att få i sig för mycket mat till frukost är inte stor. De flesta av oss äter alldeles för små portioner frukost. Den vane bantaren kanske tänker ”Ja men det är väl bra, då sparar jag ju kalorier” - men så ska du inte tänka! Man blir inte överviktig genom att äta en lagom stor frukost eftersom du hinner förbränna måltiden under dagen. Det är mycket viktigare att du tänker på portionsstorleken vid middagen och hur mycket du äter innan du går och lägger dig.


Ljust fiberfattigt bröd – mättar dåligt, du måste äta många skivor för att bli mätt och blodsockret höjs onödigt mycket vilket inte underlättar vikt nedgång (för er som tänker så). Grovt bröd med hela korn, bakat på surdeg har jag hört är bäst.

Marmelad – ger en snabb sockerkick som höjer blodsockret och ger tomma kalorier. Hoppa över helt och hållet.

Fruktyoghurt- innehåller mycket socker. Välj naturell yoghurt, det tycker jag är gott iaf ;)



Det här var frukosten som vi fick på väg till Grekland 2009 på ett hotell i Serbien eller var det nu var :P Vi fick ju macka också ;)


 


Av Elin Englund - 25 mars 2012 11:27

Hejsan och tack för att du läser min blogg! :D 

Lillkusinerna är kvar och vi har bara hoppat studsmatta idag. Jag har skaffat en liten fläskläpp också, den fick jag på studsmattan. Helt ärligt så knäade jag mig själv när jag försökte med bakåt volt, ahaha. 

Igår kväll tittade vi alla på björnbröder och ja jag grät till en tecknad film. Vi kanske ska titta på tvåan idag, vi får se när dem går hem. Kanske hittar på något speciellt i don´t know, annars blir det väl ute på baksidan, love the weather! 

Hej då, puss o kram!

Presentation


Hej & Välkommen!
Jag är en 15-årig tjej med namnet Elin.
Jag älskar att fotografera, tänka på livet, måla naglar och umgås med alla mina fantastiska vänner. I min blogg skriver jag allt jag känner för och jag hoppas du gillar det och stannar! HA ETT FA

Fråga mig

4 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards