eenglund

Alla inlägg under mars 2012

Av Elin Englund - 16 mars 2012 21:16

 

 

 

Av Elin Englund - 16 mars 2012 14:45

Tja vad ska jag skriva..

Dino är mycket bättre idag! :D

Det är inte direkt klarblå himmel men Grolle (min katt) ligger ändå ute på bordet och solar ;)

Är jag jäääätte konstig som har slängt upp mina gammla gossedjur till sängen igen? Jag skulle plocka fram några av dem till Emma men jag behöll faktiskt några xP min kusin tyckte det va gulligt och tog kort på det.. hahah ;)

Men om en timme ska jag till pappa, får se vad vi hittar på där, Bye bye :*

 

Av Elin Englund - 15 mars 2012 17:17

Sovit längee :D Idag har jag bakat med familjen och vi har haft besök av kusinerna och nyss så rensade jag lite bland alla mina grejer.. Det är synd att det var så dåligt väder nu när man är ledig. Får se vad jag hittar på nu, hehe men hej då <3

Av Elin Englund - 14 mars 2012 22:12

Har du tänkt på hur bra du verkligen har det? Även om du inte tycker det så har du det jätte bra här. Även om du inte har pengar till att åka till Liseberg just idag så har du det jätte bra. Även om du inte har pengar till att köpa dem skorna just idag så har du det jätte bra.. Dem i Afrika har inte pengar till att äta sig mätta just idag och inte igår heller och inte för en månad sen heller, det kan betyda att den afrikanen inte kan äta sig mätt imorgon heller. Tillslut så dör man, det gör alla men man ska inte behöva dö av svält när det finns miljontals människor som kan äta sig proppmätta. Du har mat för dagen, du har rena kläder, du har familj och vänner, du har ett hus och en säng att sova i, du kan får gå i skolan så du kan tjäna pengar i vuxen ålder, du har en mobiltelefon och kanske en dator eller tv på rummet, du har rent vatten i kranen, du vet att du kommer vakna upp när du har sommnat och du kommer inte utsättas för svält imorgon.. Men tänk dem som inte har något av det här, dem som bara har sig själva och ingen annan. 

Du drömmer om snygga kläder, du drömmer om att resa, du drömmer om en Iphone, du drömmer om hotell, du drömmer om inga läxor och du drömmer om nya dyra skor. Men det finns vissa i världen som bara drömmer om bröd för dagen och en familj. Vi människor är just nu på samma planet, på jorden. Det är långt emellan oss men vi lever allihop på Tellus. Just nu hoppas jag att du drömmer om att det ska bli bättre i världen. Men det hjälper faktiskt inte att du bara drömmer om det utan du måste göra något. Skänk kläder som är för små till dig, skänk ner pengar till dem eller skänk gamla leksaker. Vad du en skänker kommer en eller flera barn bli gladare där borta. Du kanske inte får dina Jeffrey Campbell skor eller runwaydreamz shortsen. Men du kanske kommer glädjas av att ha räddat ett barn från döden? 

Av Elin Englund - 14 mars 2012 21:46

Har ni någon gång hört en hund gråta? Dino har så ont så han ligger där nere och gråter nu. <3

Av Elin Englund - 14 mars 2012 20:15

Först kommer lite allmänt.

Dino, min älskade hund har kommit hem men han får inte anstränga sig och han är vall-hund så det lär bli svårt att hålla honom stilla i 14 dagar. Men vi har satt upp lappar på dörren och så, så när någon kommer måste han/hon ringa hem till oss (numret står på lapparna). Eftersom när någon kommer så vill alltid Dino springa till dörren.. 


Nu till tipset.

Jag älskar detta och jag tror dem flesta andra gör det också, fast nu vet ju inte jag vilka smaker ni gillar men, men det här är gott iallafall ;)


Grekiska färsspett med tzatziki

Tid: 30 minuter
4 portioner


Färsspett:

* 400 g köttfärs

* 1 ½ tsk chilipeppar (eller 1 chilifrukt om man vill ha det starkt)

* 2 st pressade vitlöksklyftor

* 3 tsk persillade

* om du vill så kan du ta lite citronsmak, antingen skal eller några droppar.

* 1 tsk paprikapulver

* ½ tsk salt


Tzatziki (det här använder vi):

* 3 dl turkisk yoghurt
* 1 medelstor gurka
* 2-3 pressade vitlöksklyftor
* Lite salt och vitpeppar


Gör så här:

Börja med tzatzikin. Riv gurkan grovt på ett rivjärn. Blanda yoghurt, gurka, vitlök, salt och peppar. Smaka och håll på tills du blir nöjd. Ställ sedan in tzatzikin i kylskåpet i väntan på att färsspetten blir klara.


Gör spetten. Blanda alla kryddor och tillsätt sedan köttfärsen och rör om med en sked så att kryddorna fördelar sig i färsen. Dela färsen i lagom bitar och forma varje del till en avlång rulle och tryck genom ett träspett. Värm oljan i pannan och stek spetten ca 6-8 min per sida.

Du kan ju även ha ris eller sallad till, ta det du känner för ;)


Friterad kyckling med ris

Det här vet jag inte precis hur man gör men man delar kycklingfiler i lagom bitar och blandar med frityr smet. Fritera det och vi serverar alltid med ris till. Om du älskar hemmagjord tzatziki som jag så är det jätte gott till detta också ;)






Av Elin Englund - 14 mars 2012 15:59

Idag har vi haft test So-prov och det gick jätte bra! :D Men efter skolan hämtade jag Emma och eftersom jag har cykel är det inte så lätt att få med Emma men så här gjorde vi. Emma satt på pinnen nere vid trampdalerna och jag satt på paket-hållaren och styrde. Eftersom det var nedför backe så behövde man bara bromsa med handbromsen och då slapp man använda pedalerna ;) haha men iaf jag kom hem och åt macka och ett gott grönt surt, äpple! Snart ska jag på cirkus och imorgon är det STUDIEDAG!! Då ska jag sova tills jag vaknar ;) alltså att inget alarm väcker mig, får bara hoppas att Emma inte springer in och väcker mig istället... 

Jag lovar att det kommer ett tips sen, min kompis vill ha detta goda tips jag kommer lägga upp, tja hon har tjatat.. haha men hej dåå :*

Av Elin Englund - 13 mars 2012 19:40

Allt har gått bra och vi får hoppas att det bara blir bättre. Så fort han blir frisk ska jag ut och springa med honom och jag ska också träna honom ordentligt ;-) han ska sova på sjukhuset men kommer hem imorgon <3 sista inlägget idag så puss och godnatt :-*

Presentation


Hej & Välkommen!
Jag är en 15-årig tjej med namnet Elin.
Jag älskar att fotografera, tänka på livet, måla naglar och umgås med alla mina fantastiska vänner. I min blogg skriver jag allt jag känner för och jag hoppas du gillar det och stannar! HA ETT FA

Fråga mig

4 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards